Vissza a főoldalra

A kislődi ÖREG-HEGYI TANÖSVÉNY avatóján

Az utóbbi néhány évben nagyon ötletes megoldást találtak az erdőt járók tájékoztatására, ismereteinek bővítésére! Tanösvényeket alakítottak ki, melyeknek színes ábrái, jól olvasható és követhető szövegei bemutatják a környék nevezetességeit, élővilágát. Kényelmes séta közben is okosodhatunk! Az eddig ismert gerencepusztai BOROSZLÁN, olaszfalui EPERJES, Káli-medencei THEODORA és KÉK KŐ, a városlődi EURÓPA KULTÚRA stb. tanösvények mellé most felsorakozott a kislődi ÖREG-HEGYI is.
Április 6.-án Somogyi Anna Kislőd polgármestere adta át a természetjárás szerelmeseinek a már 2006-ban elkészült 25 állomáshelyből álló erdei tanösvényt. A település határában az Országos Kéktúra valamint az Ajkára vezető kék kereszt turista jelzések találkozásától indul déli irányban a mintegy 6,5 kilométeres és 100 méter szintemelkedésű út. A hely éppen átmenet a vadregényes Magas-Bakony és a könnyedebb, családias túrákra csábító Déli-Bakony változatos lankái közt. Az útvonal kialakítását Kislőd Önkormányzatának ötlete alapján az Állami Erdészeti Szolgálat Veszprémi Igazgatósága tervezte és támogatta. Az első tábláról 11 órakor hullott le a fehér lepel és a mintegy 90 résztvevő „birtokba vette" a létesítményt. A kislődiek mögött haladtak a noszlopi Noszlopakodó természetjárók Kővári Ursula vezetésével: Az ajkai Bánki Donát Természetbarát Egyesület tekintélyes létszámú csapatát Káldi Géza „kormányozta". Ők az „5 év 5 túra" nevű jubileumi túramozgalmukba is bevették ezt a szép új turista utat, természetjáró látványosságot. Jelen volt még Mag Éva a Veszprém Megyei Természetbarát Szövetség elnöke is.
Végig erdőben haladva meg-meg álltunk a tájékoztató tábláknál. Tanulmányozhattuk az itt élő virágokat, fákat, a költöző és „helyi" madarakat, rovarokat, kis- és nagyvadakat, az ehető és mérges gombákat. Olvashattunk az erdő szerepéről, gondozásáról, műveléséről, a természetvédelem fontosságáról. Külső szemlélő nem is képzeli, hogy a facsemetétől a „vágáséretté" nevelésig mennyi feladata van az erdésznek, még a mai gépesített termelés mellet is!
Szikrázó napfényes időben, tavaszi virágok közt kanyarog az ösvény. Nagyfejű ibolyák bókoltak, illatoztak. A pihenő padoknál közben meg-megállva csodáltuk a természet szépségét, hallgattuk a madarak vidám dalát. Máshol a friss medvehagyma hívta fel magára a figyelmet: Sokan gyűjtöttek is belőle. De az igazi szerencsések azok voltak, akik kucsmagombát találtak! Így haladtunk táblától tábláig.
Eltévedésről szó sem eshetett, mert precízen vannak az iránymutató nyilak elhelyezve. No meg azért sem, mert a Bánki Egyesület egy nagyon komoly kézi GPS-el - műholdkövető eszközzel - tájékozódott, amit ezúton szeretnénk megköszönni az adományozóinknak, Kálmán Endre és Molnár István nagylelkű vállalkozóknak, akik mindketten Egyesületünk igazolt tagjai is.
Közben elért bennünk egy lovas csapat. Elmondásuk szerint ők rendszeresen járják ezt a nekik is szimpatikus útvonalat. A látnivalók mellett az is fontos számukra, hogy a jó talaj kíméli az állataik lábát. Nekik örültünk, de a rövidesen mellettünk száguldozó motorosokról ugyanezt nem mondhattuk el! Ezeknek az erdő levegőjét, csendjét, útjait rongáló, a turistákat is veszélyeztető „gépembereknek" semmi keresnivalójuk ott!
Társaságunk eléggé széthúzódott a menetelésünk során, de ennyi embert nehéz is lenne „rövid pórázon" tartani. Valójában mindenki a saját megszokott ritmusában szedheti a lábát. A fiatalok, erősebbek gyorsabban haladtak, de a nézelődők és idősebbek - 72 éves a korelnök asszonyunk! - is beértek a célba, az úrkúti Őskarszthoz. Ott egy szelídített szarvassal találkozhattunk, melynek az anyját autó gázolta el, és jó emberek az akkor kicsike állatot felnevelték. Egy pónilóval együtt bátran sétált az emberek közt! A védett geológiai terület őre fogadott bennünk, akitől kalcit kristályt és mangán darabkát kaptunk ajándékba!
Még maradt arra is időnk, hogy Úrkúton a Dukán család invitálásának eleget téve „hagymás zsíros kenyér partin" vegyünk részt, pohárnyi borocska mellett utó-névnapot tartsunk! Köszönjük Egyesületünk tagjainak Marikának és Jóskának a szíves vendéglátást, ami mindnyájunknak nagyon jól esett!
Igazán szép napunk volt! A maradandó élményeket köszönjük Kislőd Önkormányzatának és az Erdészetnek! Mindenkinek ajánljuk, - családoknak, iskolásoknak, fiataloknak, időseknek, baráti társaságoknak - hogy sétálják végig ezt a remek utat! Élvezzék az erdő csendjét, és tanuljanak a látottakból!